افغانستان قلب آسیا

معرفی کلی کشور افغانستان سرزمین زیبایی ها

جدیدترین مطالب

افغانستان قلب آسیا با نام رسمی «جمهوری اسلامی افغانستان» کشوری محصور در خشکی در قلب قاره آسیا در آسیای مرکزی قرار دارد و کشورهای غرب و شرق آسیا و شمال و جنوب آسیا را به هم متصل می کند. همسایگان افغانستان در شمال تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان، در شمال شرقی کشور پهناور چین، در غرب ایران و در جنوب و شرق پاکستان می باشند.

جغرافیا و جمعیت

افغانستان قلب آسیا 652.864 کیلومتر مربع مساحت دارد که چهل و یکمین کشور وسیع دنیا به شمار می آید و جمعیت آن حدود 32 میلیون نفر تخمین زده می شود که آن را چهل و دومین کشور پرجمعیت دنیا قرار می دهد.

از لحاظ موقعیت جغرافیایی بین 60 تا 75 درجه شرقی و عرض جغرافیایی 29 تا 38 درجه شمالی قرار گرفته است. بلندترین نقطه کشور قله نوشاخ به بلندای 7485 متر از سطح دریا در شمال شرقی افغانستان در مرز تاجیکستان قرار دارد. این کشور به لحاظ آب و هوا دارای تابستان گرم و زمستان سرد می باشد. بیشتر کشور افغانستان مخصوصا در نواحی شمال و مرکزی آن کوهستان تشکیل می دهد. رشته کوه هندوکش در این نواحی قرار دارد.

دین و زبان رسمی

زبان های رسمی افغانستان فارسی دری و پشتو می باشند و اسلام دین رسمی آن است.

زیارت سخی در مراسم نوروز
زیارت سخی در مراسم نوروز

حکومت افغانستان

نظام حکومتی افغانستان یک جمهوری اسلامی متمرکز و ریاستی است و از سه قوه اجرائیه، قانون گذاری و قضاییه تشکیل می شود که در آن رئیس جمهور، رئیس کشور و حکومت است.
افغانستان به عنوان عضوی از سازمان ملل متحد، سازمان همکاری اسلامی، گروه 77، سازمان همکاری اقتصادی و جنبش عدم تعهد شناخته می شود.

پایتخت و پرچم

پایتخت افغانستان قلب آسیا، شهر کابل می باشد و پرچم افغانستان به صورت عمودی و دارای سه رنگ سبز، سرخ و مشکی می باشد. در وسط پرچم نیز نشان دولتی افغانستان قرار دارد که متشکل از مسجد، محراب، منبر، کلمه های «الله اکبر» و «لا اله الا الله» می باشد.

پرچم افغانستان به سه رنگ سبز و سرخ و مشکلی است
پرچم افغانستان به سه رنگ سبز و سرخ و مشکلی است

ولایات

افغانستان دارای 34 ولایت می باشد که مهم ترین ولایت آن، کابل، مزار شریف، هرات، قندهار، جلال آباد و بامیان می باشد.

تاریخ

افغانستان یکی از سرزمین هایی است که از لحاظ تاریخی دارای قدمت زیادی می باشد که آثار باستانی و بقایای تاریخی کشف شده در افغانستان موید آن است ولی استقلال رسمی

از بریتانیا در دوره جدید آن به تاریخ 1298 هجری شمسی (1919 میلادی) می باشد.
افغانستان قلب آسیا کشوری است که از بسیاری از کشورهای دنیا دارای تاریخ و فرهنگ بیشتری می باشد و آثار باستانی و مکان های زیبا و بکر آن را باید جهانیان بشناسند.

بند امیر اولین پارک ملی افغانستان
بند امیر اولین پارک ملی افغانستان

واحد پول افغانستان، افغانی می باشد.
به لحاظ منطقه زمانی در 4:30+ گرینویچ قرار دارد.
پیش شماره تلفن آن، 0093 و دامنه اینترنتی آن .af می باشد.

اینفوگرافیک درباره افغانستان
اینفوگرافیک درباره افغانستان

مطالب دیگر

بیشتر بخوانید

نظر دهید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد