انواع غذاهای افغانستانی

غذای محلی آشک

جدیدترین مطالب

بولانی

بولانی يکی از غذاهای مشهور و مزه دار افغانی می باشد که کسانی که این غذا را خورده باشد هرگز مزه آن را فراموش نخواهند کرد به خصوص بولانی تندروی.

منتو

يکی از غذاهای لذيذ افغانستان عزیز میباشد که در بخار آب پخته میشود. خمير منتو را به شکل دايره های کوچک قطع نموده از گوشت سرخی، دنبه، پياز، سير، گشنيز و مرچ سياه پر نموده در ظرف مخصوص می چينند.

قابلی پلو

قابلی پلو افغانی بسيار مشهور میباشد آنهم اگر از نوع ترکمنی یا ازبکی باشد و تقريباً اکثر کشورهای جهان و کشور های همسايه به نام آن آشنا هستند که از برنج باريک، گوشت يخنی گوسفند، زردک، کشمش، خسته و پسته تهيه میگردد.

شولۀ غوربندی

در ولسوالی غوربند شوله ای پخته میکنند که به نام شولۀ غوربندی ياد میشود. اين شوله را از برنج، ماش و قورمۀ دال نخود دار گوشت گوسفند تهيه ميکنند.

 

کچری قروت

کچری قروت يکی از غذاهای مشهور و مزه دار افغانی میباشد که اکثراً در زمستان پخته میشود. روز اول زمستان مردم صندلی و يا بخاری میگذارند و کچری قروت پخته مینمايند. کچری قروت از برنج لک، قروت و کوفته تهيه میشود.

سمنک

سمنک را در ميله های بهاری پخته میکنند و يکی از غذاهای هوسانۀ مردم افغانستان میباشد که گندم را در ظرفی انداخته در روز های بارانی در زير باران میگذارند. وقتی سمنک سبز شد آنرا کوبيده و جوش ميدهند. در ديگ آن هفت بار آب مياندازند و با تبخير شدن آن، چارمغزهای زنده را با قدری خسته و پسته علاوه کرده بعد از آماده شدن آن را نوش جان میکنند.

دلمۀ برگ تاک انگور

اين غذای مزه دار را طوری آماده میکنند که برگ های تازۀ تاک انگور را ميده در بين آن کوفته قبلاً تهيه شده را گذاشته و با تار می بندند و در بين لعاب بادنجان رومی، سير و پياز میگذارند تا پخته شود.

دلمه افغانستانی

آشک

خمير را سخت آماده نموده و به شکل دايره های کوچک قطعه می کنند، سپس در بين آن گندنۀ ميده شده را پر نموده جوش ميدهند. بعد از صاف نمودن، قروت، نعنا و قورمۀ دال نخود را بالای آن علاوه نموده، نوش جان میکنند.

آشک غذای افغانستانی

 

چپلی کباب

چپلی کباب يکی از غذاهای بسيار مشهور و لذيذ افغانی میباشد که از گوشت سرخی، پياز، دنبه، سير، مرچ و نمک تهيه شده و در روغن سرخ میگردد.

چپلی کباب افغانستانی

 

نذر هفت میوه

دو شب پیش از نوروز اول کشمش را چیده  و همه میوه های خشک  را خوب شسته و پاک میکنند. بعد در بین دیگی که گنجایش آن را داشته باشد، علاوه میدارند. سپس آب شیرگرم (یک بر چهارم حصه میوه و سه بر چهارم حصه آب) را بالای ان علاوه میکنند. سر دیگ را بسته و در جای سرد نگهداری میکنند. یک شب پیش از نوروز چهارمغز، پسته و بادام  را با آب گرم تر میکنند. بعداً پوست آن را میکنند. میوه های مذکور به نام مساله هفت میوه یاد میگردد. در روز نوروز قدری هیل به آن علاوه میکنند.

هفت میوه

مطالب مرتبط

بیشتر بخوانید

نظر دهید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد