مزار خواجه غلتان

شیخ یحیی بن عمار سجستانی معروف به خواجه غلتان

مزار خواجه غلتان

جدیدترین مطالب

مزار خواجه غلطان

هرات باستانی، ولایتی ست که یادگاران بسیاری از تاریخ پرفراز و نشیب افغانستان در دل خود جای داده است. یادگارانی که هرکدام قدمتی به درازای قدمت این سرزمین دارند و برای هر کدام می توان سطر ها نوشت. یکی از این یادگار های ارزشمند آرامگاه خواجه غلتان می باشد.

شیخ یحیی بن عمار سجستانی معروف به خواجه غلتان یکی از عالمان پرآوازه ی زمان خود بود. در کتب تاریخی این طور آمده که خواجه غلتان برای ولایت هرات و بزرگان آن احترام زیادی قائل بود. تا حدی که وقتی به ولایت هرات رسید، قدم های خود را از زمین برداشت. زیرا اعتقاد داشت که هرات مدفن بزرگان و عالمان است. به این دلیل با پا وارد این شهر شدن بی احترامی به بزرگان تلقی می شود. خواجه غلتان بنا بر این اعتقادش، غلت زنان وارد شهر هرات شد. عده ای از مورخان معتقدند که خواجه غلتان در حال همین غلت زدن از دنیا رفت.

مزار خواجه غلتان
مزار خواجه غلتان

اعتقاد مردم در مورد آرامگاه خواجه غلتان

آرامگاه خواجه غلتان ولی یا همان خواجه غلتان نزد مردم هرات و سایر افغانستانی ها مکانی مقدس شمرده می شود. مردم از دور و نزدیک به شمال شهر هرات می آیند و بارگاه خواجه غلتان را زیارت می کنند. در آرامگاه خواجه غلتان فضایی وجود دارد که می توان روی آن غلت خورد. هر کس که اعتقاد و علاقه داشته باشد روی زمین دراز می کشد و دوبار بدنش را می چرخاند. مردم می گویند هر کس نیت خالص و اعتقاد واقعی داشته باشد، بار سوم نیرویی غریب و ناشناخته او را می چرخاند!

غلت خوردن در محوطه خواجه غلتان
غلت خوردن در محوطه خواجه غلتان

این چرخش و غلت خوردن تا جایی ادامه می یابد که کسی مانع آن شود.  همچنین باور مردم این است که نباید به قصد تمسخر یا بدون اعتقاد غلت خورد. چون در این صورت نیروی ناشناخته به شدت آن شخص را به دیوار می کوبد.

غلت خوردن مردم برای گرفتن حاجت
غلت خوردن مردم برای گرفتن حاجت

شکل ظاهری آرامگاه خواجه غلتان

در قسمت شرقی بارگاه خواجه غلتان زمینی به عمق حدود دو متر و طول و عرض هشت متر وجود دارد. همچنین تخته سنگی در آن جا مشاهده می شود که به نظر می رسد قدیمی باشد. مردم برای غلت خوردن روی این زمین دراز می کشند. آنها بعد از خواندن سوره های حمد و توحید و بستن چشم های خود شروع به غلت زدن می کنند.

در کنار آرامگاه خواجه غلتان، بارگاه شیخ عبدالله مختار نیز قرار دارد. مردم بعد از زیارت بارگاه خواجه غلتان به آنجا نیز می روند. البته بارگاه خواجه غلتان در روز های به خصوصی پذیرای زائران می باشد.

دیدن این مکان می تواند برای هر کسی با هر سلیقه و اعتقادی جذاب باشد. لذت چرخانده شدن و غلت زدن روی تاریخ را امتحان کنید!

مطالب دیگر

بیشتر بخوانید

۱ نظر
  1. fatemeh می‌گوید

    سلام…خیلی دوست دارم زودتروازنزدیک این مکان رو ببینم چون هم تعریفشو زیادشنیدم وهم درموردش تحقیق کردم جایی جالبی هست

نظر دهید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد